Hry jako nástroj pro magickou praxi

news

NecronomiconRecenzeArtHDPOdkazymapa Koubič Sytes

Necronomicon rozcestník

Hry jako nástroj pro magickou praxi adsaf

Dá se říci, že za úspěchem Cthulhu Mythosu stojí tři hlavní faktory. Prvním byla iniciativa Augusta W. Derletha, který po smrti HPL vydal všechny jeho povídky a založil roku 1939 první Mythos nakladatstlví vůbec Arkham House. Druhým faktorem byly ostatní přátelé z Lovecraftova kruhu, kteří rozšiřovali Mythos a později další autoři jako Lumley, nebo Campbell.

The Call of Cthulhu

zdroj wikipediaA posledním a momentálně nejdůležitějším byl vytvoření herních adaptací Cthulhu Mythosu. Chaosium inc. je jednou z nejdéle publikujících společností zaměřených na RPG, bylo založeno už roku 1975 Gregorem Staffordem. Chaosium bylo z počátku zaměřeno na Fantasy RPG, jako je Dragon Pass, RuneQuest, nebo Hero Wars. Největší popularitě se však začalo těšit až roku 1981, kdy vydalo zlomovou RPG The Call of Cthulhu, podle nejznámější povídky HPL.

Od tohoto okamžiku vychrlilo Chaosium myriády scénářů a rozšíření, jmenovitě Beyond Mountains of Madness, příběh o nové výpravě do Antarktosu, nebo Tatters of the King o Hasturovi a hře Král ve žlutém. Chaosium však není pouhým vydavatelem scénářů, ale i Mythosácké fikce. Pod taktovou editora Roberta M. Price vyšly desítky knih dle tématiky (Azathoth Cycle, Nyarlathotep Cycle, Shub-Niggurath Cycle, nebo autora Book of Iod, Scroll of Thoth, Mysteries of the Worm...).  Dokonce vydali i pseudo okultní literaturu, která se dá převést po pár úpravách i do seriozní magické praxe. Necronomicon od Chaosium, obsahující několik versí Necronomiconu, Book of Eibon, nebo autentickou Knihu Dzyan od H.P. Blavatské.
Je pravdou, že Mythos Chaosium nelze brát jako zcela pochopený, autorům šlo o tom vytvoři konzistentní mytologii obsahující veškeré známé prvky mýtu od pre Lovecraftovského po post Lovecraftovský. Mnoho učenců nesouhlasí s řazením té potvory, protože a druzí zase oné. Mythos tak sice získal obrovské zázemí pro tvorbu plnohodnotné víry, ale jak to tak bývá v komplikovaných systémech, nasekal mnoho chyb a bordelu.

Někteří učenci poukazují na to, že Fire Vampires, Cthugha nebo Space Eaters do Mythosu nepatří, spíš by se dalo spekulovat o jiných entitách dle mého soudu. Chaosium udělalo hodně bot hlavně v přisuzování avatarů a jmen. Azathothovo jméno v pravé podobě je dle nich Xada-Hgla, což vychází z povídky Mine on Yuggoth od Ramsey Campbella, který v této povídce říká, že pravé jméno je --- (Blank), naráží tedy spíše na Tetragramaton, v druhé části story je xada-hgla soron napsáno na terminálu Mi-Go. Takových kixů bychom u Chaosium našli myslím nespočet. Je však pravdou, že díky nim máme opravdu obrovské množství dat k operování.

Chaosium se pyšní i další zajímavostí, mnoho ilustrací jim dělal umělec Tom Sullivan, autor podoby filmového Necronomiconu Ex Mortis z Evil Dead I a II.

Arkham Horror
Od RPG Call of Cthulhu se přesuneme k neméně zajímavé hře parafrázující název Lovecraftova Dunwich Horror, je jí Arkham Horror, desková hra zasazená do čtyřicátých let minulého století, do jak název napovídá samotného mýty opředeného Arkhamu. Hru navrhl Richard Launius, hru poslal Chaosium pod názvem Call of Cthulhu: The Board Game, jednalo se o taktickou hru založenou na Chaosáckém RPG The Call of Cthulhu. V Chaosium se nápad zalíbil do původního konceptu přidali Stopu zkázy a další elementy, které hru ozvláštnily. Hra se dostala na pulty roku 1987 jako Arkham Horror. Ještě ten rok vyhrála ocenění Nejlepší fantasy, nebo SCI-FI hra roku 1987. Původní Arkham Horror z roku 1987 nemá příliš společného s edicí, která vyšla skoro o 20 let později. Měl prostší pravidla, grafický háv a hrací plocha připomínala spíše hru Talisman.  

Roku 2004 získala práva společnost Skotos a rozhodla se hru vydat ve spolupráci s Fantasy Flight Games, které znovu zaúkolovalo Launiuse. Ten koncept v mnohém vylepšil, přidal žetony stop a odstranil zastaralé principy. Samotná hrací plocha doznala velkých změn, a dozajista byla inspirována mapkou, kterou HPL načrtl, Arkham doslova ožil. Hra již pod hlavičkou Fantasy Flight Games znovu vyšla roku 2005 s líbivou grafikou, kterou sdílela se sběratelskou karetní hrou Call of Cthulhu.
V dalších letech vyšly rozšíření pro Arkham Horror, některá větší, přidávající plochu navíc, což dělá z již objemné hry opravdu monstrum (přidává se Dunwich, Kingsport a Innsmouth).

Arkham Horror v praxi
Vítejte v legendami a děsem opředeném Arkhamu, kde se líně valí mohutná řeka Miskatonic a hrdě tyčí po řece pojmenovaná universita, kde se nevyučují jen exaktní předměty, ale i bizarní metafyzika a prapodivné svazky zapovězených knih hnijí na policích archivů. To je Arkham.

zdroj wikipediaHra je založena na principu kooperace detektivů, kteří musí bojovat proti prokupnuvší invazi boha na tento svět. Ten se manifestuje pomocí bran, které vedou do různých známých lokací jako R’lyeh, Yuggoth nebo DreamLand. Z těchto bran se rojí různá monstra, nám familiárně známá.

Hra tradičně začíná losováním detektivů, ale my jsme si trochu pravidla upravili, a tak prvně losujeme hlavního antagonistu, probouzející se božstvo. Božstvo dodává hře různé atributy, například Hastur stěžuje zavírání bran, Ithaqua zahalí Arkham do neustálého mrazu a Azathoth, ten je ultimátním koncem všeho.

Počet bran určuje jak moc blízko probuzení bůh je, každý bůh má jinak nastavený počet bran, které se musí otevřít aby se probudil. Pokud se probudí, končí sranda, nastává finální bitva, která je rovna souboji s tuhým bossem v old schoolových PC hrách.

Hráči se pohybují po Arkhamu a sbírají stopy, kterými pak zavírají brány, na lokacích pak si berou kartu setkání, která jim řekne, co strašlivého našli, kdo je chce zabít, nebo jak moc jim chutnala káva. Tak se dostávají hráči k dalším stopám, vybavení, kouzlů, dovednostem ad etcetera.

Jak je vidno hra je velice variabilní, a neskutečně zdlouhavá. Když na to přijde, není nenormální hru hrát 6 hodin v kuse. Proto si na Arkham Horror berte raději dovolenou. V ČR vyšel Arkham Horror v české lokalizaci, ale opět je zde problém s překladem výrazů a svádí to k používání původních anglických názvů.

Okultní prvky
Jak RPG The Call of Cthulhu, tak i Arkham Horror se dají využívat jako magické propriety. Když si uvědomíme kolik lidí hraje aktivně The Call of Cthulhu, musí nám být jasné jak monstrozní egregor se buduje. RPG je v překladu hra na role, tedy pokud jste dobrý RPG hráč, jste v podstatě divadelní herec. Do hry vkládáte tuny emocí, kterými dotujete egregor Mythosu. Začalo to knihami, kde si lidé představovali nezemské hrůzy a nepojmenovatelné u a tetelili se strachy nad podobou Dunwichské hrůzy. Nyní dochází k aktivnímu zapojení do příběhu, které ještě prohlubuje napojení mezi hráči a egregorem. Kdo hrád někdy Dračí doupě ví jak to vypadá, když vytvoříte alter ego, skoro magické alter ego.Mythos prostě ví jak se dostat do podvědomí lidí. Jak varoval William Lumley Lovecrafta a jeho okruh, tím že o nich píšete je dostáváte ven.

Arkham Horror funguje na podobném principu. Losováním boha provádíte defakto rituál, který manifestuje entitu přímo do hry, popřípadě i okolí. Když jsme hráli proti Shub-Niggurath, měli jsme všeho dostatek, Bohyně hojnosti že. Když Ithaqua, z krásného počasí venku se stal marast nevídaný. Nyarlathotep, jakožto tricker, mne nechal trčet asi 10 kol v Miskatonic Universtiy a sbírat stopy. Hastur byl neuvěřitelně podlý a Azathoth,, ten ve hře spustil hotové peklo. Je humorné, že většina speciálních schopností božstev, nemá na průběh hry jako takové žádný dopad, to právě energie ovlivňujíc hru má. V manuálu sami autoři píší, že hra proti Azathothovi trvá i pět a více hodin. Egregory jsou hold husté.

Toho, že hry mohou mít okultní podtext můžeme vypozorovat i u Pokemonů, kteří se dají chápat jako familiární duchové, které evokujete pomocí pokeballu. Již nějakou dobu uvažujeme o vytvoření magického systému založeného na Pokemonech. Když uvážíme, že zde existuje dělení na elementy, není klasifikace tak těžká.

Dalším dobrým příkladem je universum Warcraftu, které už začíná žít také samo za sebe, zda k topu přispívá vykradení Lovecrafta (Ancient Ones), to už se asi nedozvíme.

Křesťané nadávají a snaží se Pokemony zakázat, protože narušují jejich děti, snaží se je navést k okultismu a učí je o bludu jménem Evoluce. Zajímalo by mne, co by řekly tyto starostlivé fanatičky na Arkham Horrror, který je pro děti od 12 let.

ForumKontakt

Vše pod copyrightem ©Koubič 2006-2012

bez svolení autora není možné kopírovat ani upravovat články

Zpět
spodnilista