O Živlových analogiích Mythosu

Neustále se střetávám s názorem, že Staří nejdou zařadit do živlových analogií, že jsou neuchopitelní po stránce jakýchkoliv analogií a že lze s nimi pracovat jen v ranku chaos magickém. Jak to ale je doopravdy?


Jak většina z vás ví, bytosti výše jmenované jsou domovem z našeho kosmu. Cthulhi z Xoth, Cylthi z nejspíše z Plejád, Velká rasa z Yithu a Thrang z nějaké prdele (pardon soudky). Tedy tyto bytosti jsou úzce vázány na zákony našeho kosmu. Věda nám říká, že kosmos je striktně homogenní a mantra hermetiků říká totéž slovy Jak nahoře tak dole. Živlové analogie jsou možné právě z tohoto důvodu.
Živly jsou pouze symbolickým vyjádřením archetypálního chování, není to vůbec o tom, že by v každém z nás hořel plamínek, nebo bublal potůček, vůbec ne. Živel ohně jen definuje expanzivní kvality v psychologii cholerismus, živel vodní vtahující kvality a tak dále. Jsou možné i analogie planetární, sefirotické, jakýkoliv model je přijatelný. Osobně velmi preferuji právě sefirot pro svou nezemskost. Vše co pochází z našeho kosmu lze oškatulkovat (pakliže věříme homogenitě kosmu), a proto i bubáci Mythosu.
Nevím kdo první přišel s ideou, že entity Mythosu nelze nijak zařadit, typoval bych to na nějakého chaos mága, který nepochopil kritiku živlové analogie Derletha, a považoval ji přímo za kritiku živlové analogie jako takové viz:

Derleth connected the deities of the Mythos to the four elements of air, earth, fire, and water, filling in gaps in the system by creating the beings Ithaqua, representing air, and Cthugha, representing fire. As realized, the system has a few problems. For example, Derleth classified Cthulhu as a water elemental, which makes it odd that he could be trapped beneath the ocean and his psychic emanations blocked by water. Another problem arises in applying the elemental theory to beings that function on a cosmic scale, such as Yog-Sothoth—some authors have attempted to get around this by creating a separate category of aethyr elementals for Azathoth, Shub-Niggurath, Nyarlathotep, and Yog-Sothoth. Finally, Derleth matched the earth beings against the fire beings and the air beings against the water beings, which is inconsistent with the classical elements dichotomy in which air opposes earth and fire opposes water.

Jak vidno, Derleth nemněl moc potuchy o čem píše a tak Cthulhu udělal vodním elementem, což je prvoplánové a nefunkční. Prvoplánové je však i ztotožňovat Cthulhu s živlem ohně a Marsem, jako majoritním. Jasně je to velký chlapík, s velkým apetitem, velkými pařáty, který se s ostatními moc nemazlí, také je však bytostí obklopenou rozkladem a smrtí, on sám má ztrouchnivělá křídla, to je jasná analogie na Saturn a živel země.

V Necronomicon project se též problematikou živlů zabývají, zde můj starý a tedy příšerný překlad.


„Příběh o pradávných časech před člověčenstvem jest. Odešli Prastaří předlouho dávno. Učenci moudří zkusili vysvětlit odkaz jejich zvláštní korespondencí elementů zemských. Nechť čtenář nenechá zmáti se, podstata Prastarých není ovládána motivy lidskými. Mysl jejich zastřená a jejich cesty tajuplné jsou.“
 O Prastarých a Elementech Zemských
Dagon uveden byl jako „Vůdce těch Hlubinných“, avšak nebyl v prvé řadě ctěn jako vodní bytost. Vskutku to byl syn jeho komu Dagon a Hlubinní sloužili. čarodějové mořského božího kultu ho volali Zoth-Ommog. Dlíč v Hlubinnách. Jeden ze tří synů Cthulhu, kterýž byl jedním z mocných bohů starodávného Mu, předtím než pohroma zničila tento stíny sužovaný prakontinent v dobách preahistorických. Ranný člověk uctíval pantheon božstev jež přišla dolů z hvězd, z dob kdy Země ještě byla mladá. Tyto bytosti byly ve své podstatě zlé, vládli muži strachem, jsouce spíše démony než bohy. Nejběžnějším jménem pro ně bylo „Ti Staří“. Nebyli ani vzdáleně lidští. Obsahovali nějakým způsobem vám vlastní shody k čtyřem elementům. Země, Vzduchu, Ohně a Vody. Například vedoucí božstvo, okřídlaná zrůdnost s hlavou hlavnožce jež zvala se Cthulhu byla elementu Mořského. Jeho nevladtní bratr Hastur náležel elementu Vzduchu. (a soubežně ve s poru s Cthulhu). Jiný zvaný Cthugha byl Ohnivým elementem a tak dále. Tito byli jmenováni jako Velestaří (Great Old Ones). Ku užitku jejich bytovala druhá skupina nižších entit jež byly zvány Nižší Staří (Lesser Old Ones). Toto uskupení bytostí sloužilo jako noshledové a služebníci Velestarých, svých vůdců. Například, přisluhovači toho jež zove se Cthulhu byli Hlubinní. Vedeni oni byli Otcem Dagonem a Matkou Hydrou. Zatímco noshledi Cthugha byli nazýváni „Plamené kreatury (flame creatures). Jimž předsedal Fthaggua, bytující ve světě Ktynga. Vzdušný element Hastur byl ctěn těmi Vnějšími (Outer Ones). Pod vedením N’gha-Kthun. Bytosti tyto určené vámi jako pověstná hanebná rasa Mi Go. Tito Staří vedli válku a byly poraženi vyšší rasou, konkurenční panteon jež proslul se jako Starší bohové. Ti vykázaly Staré ke vzdáleným hvězdám (jako Cthugha na Fomalhaut a Hastura k Aldebaranu). Nebo je uvěznili na rozličných místech Země. Cthulhu samého zamkly v potopeném kamenném městě nazvaném Rlyeh pod vody Pacifiku. Jeho syna Ghatanothoa zapečetěli dovnitř hory na kontinentu Mu. Ythoghta, jeho druhého syna uvěznili v rozsedlině Yhe, provincii Muvian. Zatímco Zoth Ommoh, ležel zpoutaný pod oceaném „Ostrova svatých kamennných měst“(Australie Yith nejspíše). Cthulhu zplodil tři potomky ženské bytosti zvané Idhyaa, jež obývala, nebo blízko byla „matné zelené dvojhvězdě Xoth“ aeony předtím než sestoupil na tento svět. spisy týkající se Cthulhu a jeho synů jsou někdy nazývány Legendy Xothického cyklu. Dva vůdci povstání, Azathoth démonský sultán a Ubbo Sathla, Nezapočatý počátek. oni byli zbaveni mysli Staršími bohy. Oni prorazily Azathotha za fyzický Vesmír do nitra prvotního Chaosu z jehož nikdy se nevrátí. Zatímco Ubbo Sathla navždy zavlekly do úžin podzemního místa označeného jako “ šedavý humus Yqaa pod pradávnou Hyperboreou.“

(navrhuji zcela nová jména pro problematiku živlů, aby nedocházelo k neustálým podvědomým asociacím)

Shrnutí

Mnoho lidí tvrdí, že analogie Mythosu na živly naší planety nefungují, což je trochu na hlavu postavené, protože jak víme, tak ona analogičnost je přísně symbolická a vyjadřuje 4  principy.
Tedy na entity Mythosu platí stejně tak živlová analogie jako na jiné entity. Je pravda, že u nich jsou živly rozdělené vlivem působení více energii naráz, ale téměř vždy je nějaký živel signifikantní a převládá.

Živlové analogie Pradávných

To vše však je jinak u sorty entit, jež zvu raději jako Pradávné, Polypoidních bytostí, zhouby Yith a vykonavatelů pomsty na Zemi. Tyto bytosti jsou mimo náš vesmír, nebo spíše jejich projev je extenzí entit mimo tento kosmos.

“Pradávní byli, Pradávní jsou a Pradávní budou. Nikoli ve sférách, jež známe, nýbrž mezi nimi, kráčejí vznešení a původní, prosti tělesné dimenze a pro nás neviditelní.“

Tedy Pradávní (Polypy) jsou bytostmi mimo tento Univers a tak zařadit je do jakéhokoliv živlu je téměř nemožné, avšak ne úplně, jak víme tak tyto bytosti jsou jistým způsobem s naším kosmem v interakci, Yithti je zavřeli pod zemí pomocí elektromagnetických zbraní, což vypovídá, že jisté interakce možné jsou. Toho si byl vědom i HPL a dokonce popsal do jakého živlu patří.

„Dnes jsem poznal Aklo pro Sabaoth, stálo v ní, což se mi nelíbilo, neboť odpovídá kopcům a ne vzduchu.“

Wilbur očividně nebyl zrovna vzorný student, Harms vtipně poznamenal že Wilbur byl idiot hnaný hormony, který se učil deset let to, co by jiný mág zvládl za rok. Wilbur přiřadil Pradávné k živlu vzduchu, kam bych spíše vrazil Yith, ale v Aklo pro Sabaotha je psáno, že náleží kopcům tedy živlu země. To dává spíše smysl.
A opravdu se zdá, že Pradávní náleží živlu země spíš než živlu vzduchu. Nemůžeme brát živlové analogie doslovně a tedy to že Pradávní umí létat z nich nedělá automaticky bytosti živlu vzduchu.
Ač jsou Pradávní mimo naše klasifikace, lze říci že jsou nejblíže zemskému živlu, signovanému Saturnem jako planetou smrti a těžkopádnosti, této sféře náleží i Vnější Bůh Ghroth, kolem něhož obíhá mimochodem hrubohmotý Ghroth měsíc Mimas.

Co se tedy dá říci o Pradávných z živlového hlediska? Ač nejsou z našeho kosmu a jeho zákonů, stále je možnost s nimi v menší míře nakládat jako entitami signovanými Saturnem a zemí, rozhodně ne intelektuálním vzduchem, který je zastoupen jen jejich visuální éteričností a tím jednoduše tím že umí flap flap (létat)